Di pesisiran pantai berbatu Queensbay..

"Wow, bestnyer bunga api tu kan? Seronoklah dapat keluar malam new year ni dengan kengkorang sume," kata seorang remaja perempuan kepada rakan-rakanya yang lain.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Di Padang Kota

"Erm, sayang seronok dpt keluar dgn sayang malam tahun baru ni.. Romantiklar sayang ni, eh geli larr" kata seorang perempuan kepada kekasihnya.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fenomena begini memang sudah tidak asing lagi tatkala tiba saat menyambut malam perayaan tahun baru atau valentines day. Kadang-kadang kita berasa pelik, pada hari biasa lengang sahaja tempat-tempat ini namun pada malam 'bersejarah' itu bergerombolan manusia memenuhi kawasan tersebut.
Ada yang membawa seisi keluarga berkata, "Ya lah, malam tahun baru ni kan, so pakcik bawak la family pakcik ni keluar jalan-jalan, asyik terperuk di rumah ja."...... Geng-geng rempit beraksi menunjukkan segala 'skill' mencelah yang dipelajari secara amatur dengan latihan yang intensif. "Yeahoo"

Saya tidak mahu menceritakan secara jelas peristiwa yang berlaku pada sambutan malam tahun baru, namun antaranya kisah kebanggaan hilang dara dan teruna, kisah penculikan, kisah jenayah ragut dan samun, trafik jammed dan sebagainya. Bagi yang keluar menyambut sama ada untuk aktiviti dakwah atau fokus isu masyarakat, tahulah bahawa method sambutan tahun baru zaman ini ialah melalui hiburan. Hiburan tidak salah, tetapi hiburan yang melampau sehingga boleh merenggangkan hubungan anak dengan ibubapa, suami dengan isteri dan sesama rakan paling penting hiburan membuatkan kita semakin jauh dengan ALLAH, maka itu yang dilarang dalam Islam.


Menjelang ambang 2011 di beberapa lokasi


Padang Kota & Queensbay-12.00 am disambut dengan anjuran forum(lupa tajuk)

Kg Acheh - 10.00pm - Forum Adakah Saya Seorang.......ISLAM?

Pantai Bersih - 12.00a.m - OPS Malam Tahun Baru.

Masjid As-Syakirin KLCC - XPDC Dakwah GAMIS



Alhamdulillah..
Semoga program-program seperti ini akan bertambah dan mendapat sambutan pada masa akan datang.