Soalan temuramah untuk saya daripada pihak Berita Kampus.

Saya sertakan jawapan ini sekali.

Setuju atau tidak dengan himpunan mansuhkan PTPTN anjuran Malaysia Bangkit?

Baru-baru ini, pada 14 April 2012 diadakan suatu himpunan mansuhkan PTPTPN dan menuntut pendidikan percuma anjuran Malaysia Bangkit. Secara peribadinya, saya yang memerhatikan perkembangan gerakan mahasiswa di Malaysia dengan rapi setuju dengan himpunan yang dianjurkan atas dasar menuntut keadilan dan memperjuangkan kebajikan mahasiswa. Saya mendapati tuntutan masih lagi dalam kerangka memperjuangkan kebajikan mahasiswa khususnya kebajikan mahasiswa peminjam PTPTPN. Cuma ada beberapa perkara yang berlaku di dalamnya kurang disenangi oleh ramai mahasiswa. Hal ini merujuk kepada beberapa acara yang tidak mencerminkan akhlak Islam yang murni Bagi saya, adalah lebih baik sekiranya himpunan tersebut bebas daripada laungan cacian dan daripada agenda yang tersasar daripada objektif himpunan. Saya tegaskan sekali lagi, berkenaan himpunan ini, isu yang perlu diberi perhatian utama ialah isu pendidikan percuma dan memerlukan satu perbahasan yang terperinci, bukanlah perkara yang berlaku dalam demonstrasi.

Setuju atau tidak pemansuhan PTPTN?

Bagi saya, isu akar bukanlah mansuh PTPTN atau mengekalkan PTPTPN dengan ketetapan yang sedia ada. Perkara utama yang saya ingin ketengahkan ialah mengenai pendidikan percuma dan bermutu yang seharusnya diusahakan oleh kerajaan untuk dinikmati rakyat. Saya yakin pendidikan percuma boleh dilaksanakan sekiranya pengurusan kewangan negara dijalankan dengan berhemah dan  rasuah serta penyelewangan dibanteras. Saya juga setuju dengan penawaran daripada pihak GAMIS tidak lama dahulu yang menawarkan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat berbincang dalam sidang meja bulat mengenai isu pendidikan percuma. Menyentuh mengenai pinjaman PTPTPN kepada mahasiswa, saya ingin memberi cadangan agar bebanan membayar lebih daripada jumlah pinjaman yang diberikan, dibiyai oleh kerajaan dengan menyediakan peruntukan khas dalam pembentangan bajet atau dihapuskan. Sebarang caj perkhidmatan yang dikenakan kepada peminjam mesti dimansuhkan. Hal ini selari dengan firman ALLAH SWT surah al Baqarah ayat 278-279 mengenai riba. Sebagai contoh, seorang pelajar IPTA yang meminjam sebanyak RM 28 000 untuk 4 tahun pengajian, dengan kadar ujrah sebanyak 1% akan membayar balik kepada PTPTN sebanyak RM32 000. Sepatutnya peminjam hanya membayar jumlah pinjaman yang sebenar. Mekanisme pembayaran balik pinjaman PTPTN seharusnya perlu dibersihkan daripada unsur yang membebankan para peminjam.

Harapan/cadangan/nasihat.

Cadangan saya kepada pihak kerajaan agar meneliti semula isu pendidikan percuma ini dan membincangkannya dengan Pakatan Rakyat agar mahasiswa memperoleh output daripada perbincangan itu. Harapan saya kepada semua rakan-rakan mahasiswa, saya menyeru kepada semua agar berperanan menjadi mahasiswa yang celik ilmu dan perkara yang berlaku dalam negara kita. Selain itu, saya juga menasihatkan kepada semua rakan-rakan mahasiswa agar membuat ‘research’ atau menyiasat terlebih dahulu sesuatu perkara atau isu yang berlaku supaya kita boleh membuat penilaian dan pertimbangan yang tepat. Kepada mahasiswa dan mahasiswi muslim, saya menyeru agar kita semua menambahkan ilmu agama kita dan dekatkanlah diri kita dengan agama. Saya selaku wakil pimpinan saff Persatuan Mahasiswa Islam USM sedia membantu dan menyediakan suasana itu.