Khas buat mahasiswa USM tahun pertama.


Sirih berlipat, sirih pinang
Sirih dari Kuala Segan
Pemanis kata 'Selamat Datang'
Assalamualaikum saya ucapkan.





Sabtu, 3 Julai 2010. Eiit, reminder hp berbunyi. Jam pukul 8.30pagi. Tertera peringatan mengenai kemasukan pelajar baru ke USM, Universiti Apex. Sedang aku ketika itu sudah pun berada di hadapan ratusan kereta yang diparkirkan di Padang Kawad. Kenangan ketika aku mula melangkah di tempat yang sama tersebut mula menjengah minda, menggamit memori kembara hidup. Sedar2 sahaja aku sudah melangkah penjuru tahun pertama, menanti tahun kedua. Dulunya mentah kini melihat dunia atas bawah kiri kanan. Itulah perubahan diri. "Aku mampu memimpin selari dgn slogan USM", "Kami Memimpin". Itulah yang cuba ku jiwai. Pimpin jiwa menuju redha illahi. Sekarang pula, sudah menerima junior. Lagi kuatle reason nak berubah ni..he2.

Saya singkatkan mesej yang ingin saya sampaikan. Selaku Exco Pembangunan Insan dan Kelestarian Persatuan Ilmu Pendidikan USM, saya mengucapkan selamat datang ke menara gading USM kepada semua mahasiswa yang baru mendaftar tahun pertama terutamanya mahasiswa pendidikan.

Apabila bergelar 'Mahasiswa' kini, saya menyeru kalian mahasiswa marilah merevolusikan set minda anda kepada set minda mahasiswa. Banyak tugas yang mahasiswa perlu laksanakan di dalam kampus dan juga luar kampus. Semuanya memerlukan pelbagai jenis ilmu yang disinergikan. Kepada mahasiswa Muslim, semakin kita berada di puncak ilmu, makin dekat dan tunduklah kita kepada Maha esa. Bersyukurlah diberikan peluang melanjutkan pelajaran di peringkat tertinggi. Jangan bersenggang daripada membaca al quran, menghampiri majlis ilmu, berpuasa sunat dan amalan2 yang meningkatkan estim-diri kita. Insyaallah itu yang terbaik.!