Buatmu wahai tarbiyah, wajahmu baru kini ku lihat.. 
Setelah aku mandom di halaman sendiri tanpa kenal erti kewujudanmu..
17 tahun aku BUTA. Aku tidak mampu melihat, apatah lagi menginitiskan percubaan2 menggambarkanmu.
Engkau berlalu mengisi hari-hari ku tanpa aku memahami siapakah engkau.!
Engkau berada di mana-mana, mewarnai kehidupanku.. 
Rupa2nya baru ku tahu, engkaulah yang membentuk acuan diriku.
Kini ku telah mengenalimu.. dan akan mengenalimu.





Termenung kat rumah, seronok juga buat kerja2 rumah ni. Selalu kerja2 ni mmg jdi benda alah bg lelaki. Tp rsanya x lah alah sgt. Yerlah, bila lg nak melatih diri buat kerja2 ni. Sebenarnya apa yg kita lakukan sekarang, adalah persediaan untuk segala perkara yang mendatang. Contoh, bila dah daftar kursus untuk subjek2 di universiti, satu hari nanti akan ada peperiksaan. Dalam tempoh antara daftar kursus hingga ke waktu peperiksaan kita kena belajar. Jd, perkara yg mendatang=peperiksaan, persediaan=hadiri kuliah,tutorial dsb.
Individu2 yang tahu perkara ini hanyalah individu2 yang sedar. Merekalah yang punyai Visi dan Misi. Mereka mampu merencana hidup dan paling penting mereka jarang mampir pada kemandoman. Ringkasnya, mereka adalah apa yang mereka fikirkan. Teringak masa di sekolah dulu, cikgu HEM selalu beritahu, "Kamu adalah apa yang kamu makan". Kenyataan tersebut merujuk kepada fizikal, juga bermaksud rezeki sama ada yang halal atau haram akan membentuk peribadi seseorang itu.


Pernyataan di atas.
Kita mesti menjadi realistik. Sepatutnya ciri2 yang ada di atas sudah lengkap ada pada individu muslim. Tapi kenapa banyak individu muslim x punyai ciri2 ini.? Sebab paling besarnya, tidak faham matlamat kehidupan mereka sendirilah seperti yang digariskan dlm az-dzariyyat:56. Kenapa x faham.? Sebab, ego. Rasa  tunduk , kerelaan dan rendah diri itu sudah hilang. Sedangkan itulah maksud Islam itu sendiri(Asas-asas Islam-Abul a'la al maududi). Ego ni antara sifat2 Iblis yang tidak mahu tunduk pada perintah Allah. Macam mana nak hilangkan.? 

akan bersambung