sambungan



Pada 27 Jun 2009, hari Sabtu penulis meneruskan kembaranya ke USM. Sebenarnya sejak dari bangku matrix penulis sudah pasang niat nak masuk ke USM. Walaupun ada suatu ketika penulis hampir sahaja menukar jurusan pendidikan(biologi) di UM. Syukur alhamdulillah, ternyata yang aku rancang telah dimakbulkan. Masuk USM juga. (^-^)...er.er. Rugi juga tak tukar UM dulu. Ape2 jelah.. Sebelum penulis mendaftar di USM, mencari maklumat mengenai USM dari segi geografinya, sejarah dan juga komposisi masyarakatnya adalah wajib. Mestilah tahu apa punya tempat yang kita nak masuk ni, mana boleh main selam ja sebab kita ada misi dan visi kita di sini.
Jejak sahaja langkah di USM ni rasa macam2 pun ada, jumpa macam2 orang pun ada. Macam2 adalah katakan. Pernah masa kecil2 dulu fikir bila dah masuk universiti mesti sudah tahu macam2 n jadi orang yang hebat. Erk, rupa2nya takdanya. Sekalipun kita masuk USM ke, Oxford ke, IPTA ke, IPTS ke hatta Al-Azhar yang terulung tu sekalipun, selagi kita tidak ubah mentaliti untuk sentiasa sedia berubah ke arah kebaikan, selagi itulah kita akan jadi..jadi ”macam tu je la”. Buktinya, siswa/i pun masih ada yang macam kanak2 ribena, still terawang-awang dengan percouplelan, budaya hedonisme hingga ke tahap kepimpinan mahasiswa, game yang keterlaluan, tak nampak mana betul mana salah. Weii, ape cerite ni.? Kita kenalah sedar, kita pemilik diri ini perlu pelbagaikan aktiviti harian kita. Bukankah tiap2 saat kita adalah merupakan ibadat kepada Allah dan Allah kurniakan 24 jam sehari kepada tiap2 kita untuk kita lakukan pelbagai aktiviti. Tiap2 aktiviti=ibadah.  Pelbagai aktiviti =seronok. Maka ibadah pula akan menjadi lebih luas skopnya. Nampak x mcm mana kaitannya.? Bayangkanlah, yang ngadap leptop dok main pcgame sampai seharian tak ke buang masa namanya. Come on, be flexible with your time. Masa yang dibazir itu boleh dimanfaat untuk melakukan aktiviti lain yang lebih seronok dan berfaedah seperti mengupdatekan diri dengan isu2 semasa di dalam kampus, kampus2 lain dan juga isu2 nasional, layan sukan dan turun memberi sumbangan pada masyarakat tempatan. Isu bajet 2010, juga melibatkan potongan tang bajet pendidikan. Mahasiswa semua tau.? Malulah kalau tak search langsung mengenai ini. Bajet ni benda basic  dalam perancangan tahunan negara dan semua lapisan masyarakat wajib tahu. Bila kata pasal isu bajet 2010 hampir ditolak mulalah siswa/i yang berfikiran sempit lagi menyempitkan tampil lantas mengatakan ini isu politik pembangkang. Geleng2 kepala..hmm. Kita adalah Mahasiswa yang menjadi check and balance kepada pihak kerajaan mahupun pembangkang kerana kitalah golongan pertengahan yang menjadi medium antara rakyat dan pemimpin. Balik kepada hal tadi, main pcgame boleh tapi biarlah bertempat dan ada kesan yang baik.


Di USM, kolej kediaman lebih mesra dengan nama panggilan desasiswa yang merujuk kepada perkampungan pelajar walaupun kedudukan kami sebenarnya memang di dalam kota yang 24 jam lah katakan hidup dengan ragam manusia dan lalu lintas yang mencapai kesibukan tahap dewa menjelang waktu maghrib ke isyak. Letaklah nama apa pun asalkan aku dapat tinggal di sini sudah. Penulis menetap di Desasiswa Tekun yang terletak di kaki bukit. Secara terperincinya, di Kampus Induk USM ada 7 desasiswa.

Antaranya ialah Desasiswa Aman Damai, Bakti Permai, Cahaya Gemilang, Fajar Harapan, Restu, Saujana, Tekun. Kompleks RST yang terletak di kaki bukit menempatkan 5 buah desasiswa iaitu Restu, Saujana dan Tekun. Kemudahannya setakat ini masih memuaskan, belum menunjukkan tanda2 meragam sebab usia desasiswa ini belumpun mencapai 10 tahun. Baru dibuka pada 2003 ja. 

















Teman dan perjalanan



 adnin, zul, wan D, abg hisyam


Hampir 2 bulan penulis mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan suasana di sini. 1 bulan pertama sahaja dihabiskan untuk menjawab persoalan kenapa aku seorang sahaja diletakkan di sini. Hari2 penulis mencari jawapan dan aku telah menemuinya dalam diriku sendiri. Ia adalah iman. Iman bersuara, ia meruntun untuk diterjemahkan melalui tindakan. Rasulullah pada awal dahulu pun keseorangan sebelum membina crowd Sabiqunal Awwalun, kemudian hijrah pertama, kedua dan penubuhan Kerajaan Islam Madinah. Tahajjud jadi sumber kekuatan. Teringat kata-kata semangat bro ydp pmiusm, amalkanlah tahajjud di situ ada sumber kekuatan. Terbakarla jgk dengan kata2 semangat tu. Hemm, pokoknya kita semua hidup ni sebenarnya nak membawa diri untuk dekat dengan Allah, itu matlamatnya. Mcm mana nak dekat dengan Allah.? Kena dengan Ilmu, bukan sangka2 shj. Mindsetkan di minda kalian buat apa2(amal) shj mesti ilmu yang memandu kalian.

Syaffiq Syazwan-rakan kelas perbandingan agama


Mengikuti kelas perbandingan agama(KPA Fasa 1) merupakan satu wadah untuk kita mengenal konsep perbandingan agama. Perbandingan agama adalah suatu pendekatan sahaja yang digunakan untuk mendekati golongan non-muslim. Apakah itu judaism, christianity dan banyak lagi perkara yang dibincangkan di dalam kelas ini. Berjaya membuka pemikiran mahasiswa untuk menyediakan diri masing2 ke lapangan dakwah non-muslim.





Semurni Lebaran 09-sempena sambutan hari raya eidul fitri..















Mengemas surau



Aktiviti ni yg paling meriah. Desasiswa dah hampir kosong sebab dah dekat cuti sem. Syahmir pun duk leka kemas2 quran.

















bersambung...(mat ngantuk, selalu x cukup tidur haha)